De tafels

Het leren van tafels: zo kun je jouw kind helpen

Het leren van tafels vormt een belangrijk onderdeel van het rekenen op de basisschool. Sommige kinderen vinden tafels leren makkelijk, terwijl andere kinderen dit lastig vinden. Als ouder kun je jouw kind hierbij goed helpen. In dit artikel lees je hoe en wanneer kinderen tafels leren, en ontdek je handige tips en strategieën om je kind te ondersteunen.

afbeelding_artikel_adhd.jpg

 

 

Wanneer leren kinderen de tafels?

Kinderen oefenen al vanaf groep 1 met de basis van tafels. Per groep verschilt het welke tafels ze leren. Hieronder lees je per groep wat jouw kind precies leert:

Welke tafels leren kinderen in de onderbouw (groep 1 en 2)?

In groep 1 en 2 oefenen kinderen met het maken van groepjes. Dit is de eerste stap richting tafels leren. Ze leren bijvoorbeeld groepjes van twee snoepjes maken en deze bij elkaar optellen. Zo begrijpen ze langzaam wat vermenigvuldigen inhoud. Thuis kun je dit ook oefenen, bijvoorbeeld met speelgoed of fruit. Vraag je kind hoeveel stukjes er zijn als je drie groepjes maakt van twee appels. Zo wordt het spelenderwijs duidelijk.

Welke tafels leer je in de middenbouw (groep 3, 4 en 5)?

In groep 3 leren kinderen wat het woord 'keer' betekent. Ze oefenen met eenvoudige sommen, zoals 4 keer 1 (4 x 1). Dit leren ze vaak door echte situaties, zoals vier kinderen die elk één snoepje krijgen.

In groep 4 leren kinderen de eerste echte tafels uit het hoofd. Dit zijn de tafels van 1 tot en met 5 en de tafel van 10. Aan het einde van groep 4 moeten kinderen deze tafels goed kennen.

In groep 5 leren kinderen ook de moeilijkere tafels (6 tot en met 9). Als kinderen alle tafels goed kennen, ontvangen ze vaak een tafeldiploma. Junior Einstein biedt hiervoor handige en leuke tafeldiploma’s aan, zodat elk kind beloond kan worden!

Welke tafels leer je in de bovenbouw (groep 6, 7 en 8)?

In groep 6 tot en met 8 blijven kinderen de tafels herhalen. Ook leren ze deelsommen oplossen met behulp van tafels. Dit is belangrijk voor het rekenen met breuken en procenten. Daarnaast oefenen ze met moeilijkere tafels, zoals de tafel van 11 of 15. Blijf thuis regelmatig oefenen, bijvoorbeeld door praktische situaties te bedenken, zoals het rekenen met zakgeld of het verdelen van snoepjes onder vrienden.

Wil je jouw kind hierbij extra helpen? Met het oefenmateriaal van Junior Einstein kan je kind thuis makkelijk de tafels oefenen met onze verschillende soorten werkbladen, online oefeningen, Oefenboeken en tafelkaarten.

Praktische rekenstrategieën om je kind te helpen bij het leren van tafels

Heeft jouw kind moeite met het uitrekenen van tafels? Met deze handige en eenvoudige strategieën maak je het oefenen leuker en makkelijker. Zo geef je jouw kind meer zelfvertrouwen bij het leren van de tafels:

  • Groepjes verdubbelen: heeft je kind moeite met 4 x 9? Laat het eerst 2 x 9 uitrekenen en verdubbel vervolgens het antwoord. Bijvoorbeeld: 2 x 9 = 18, verdubbel dit naar 4 x 9 = 36.
     
  • De som omkeren: tafels kun je ook eenvoudig omkeren. Zo is 2 x 7 hetzelfde als 7 x 2. Soms is één van deze makkelijker te onthouden.

Modellen die helpen om tafels te begrijpen

Er zijn ook verschillende modellen die je kan gebruiken bij het leren van de tafels. Hieronder worden er drie uitgelegd die vooral worden gebruikt op de basisschool. 

  • Het rechthoekmodel: Bij dit model worden de tafels aangeleerd door middel van een rechthoek. Op school worden deze voorbeelden vaak getekend. Deze structuur kan kinderen helpen om tafels inzichtelijk te maken. Bijvoorbeeld: In een klaslokaal zitten kinderen in rijen, 3 rijen breed met 5 kinderen. Dan kunnen ze 3 x 5 = 15 of 5 + 5 + 5 = 15 uitrekenen. 
     
  • Het groepjesmodel: Bij dit model worden de tafels aangeleerd door middel van groepjes met dezelfde hoeveelheden. De kinderen moeten dan aangeven wat het totale aantal van de groepjes is. Bijvoorbeeld een krat met vier ballen erin, daarbovenop komt nog een krat met vier ballen en daarbovenop komt nog een krat met vier ballen. Dus je hebt drie kratten met vier ballen, dat is hetzelfde als 3 x 4 = 12 of 4 + 4 + 4 = 12.  
     
  • Het lijnmodel: Bij dit model worden de tafels aangeleerd door middel van een getallenlijn. Hierop zijn de sprongen te zien die herhaald worden. Bijvoorbeeld: 5 keer een sprong van +2. En de kinderen tellen dan steeds 2 erbij op, dat is hetzelfde als 2 + 2 + 2 + 2 + 2 optellen.  
     
afbeelding_artikel_rekenmodellen.png

 

Tips voor ouders: leuk en effectief tafels oefenen met Junior Einstein

Wil jij thuis op een leuke manier oefenen met de tafels? Regelmatig oefenen zorgt ervoor dat je kind de tafels goed onthoudt en het rekenen leuk blijft vinden. Junior Einstein biedt hiervoor speciale werkbladen en interactieve oefeningen aan. Ontdek hieronder onze leuke en gevarieerde materialen:

  • Standaard werkbladen: met deze werkbladen leert je kind rustig en duidelijk de tafels van 1 tot en met 12. Ideaal om thuis extra te oefenen.
     
  • Tafelkaarten: handige tafelkaarten waarop je kind de tafels overzichtelijk kan zien, inclusief de antwoorden. Perfect om even snel iets op te zoeken of te controleren.
     
  • Vleksommen werkbladen: bij vleksommen zie je een deel van de som en het antwoord. Weet jouw kind wat er op de plek van de vlek moet staan? Leuk en uitdagend voor extra oefening!
     
  • Mix werkbladen: als je kind al iets beter is in tafels, kan het oefenen met onze mix werkbladen Hier staan zeven verschillende tafelopgaven op, ideaal om de tafels nog beter te automatiseren.

Daarnaast biedt Junior Einstein honderden online oefeningen, waarbij je kind stap voor stap, beginnend bij de tafel van 1 tot en met 12, leert. Zo wordt tafels oefenen niet alleen leuk, maar ook ontzettend effectief!